اپل بر بیشتر دسته های محصول تسلط ندارد – و این یک چیز خوب است
[ad_1]
در دنیای قبیله ای فزاینده ای ، که در نگاه اول ، همه چیز ، از جمله حمایت از مصرف کنندگان تریلیون ها شرکت ، به یک سرگرمی و تحریک کننده های تزلزل ناپذیر تبدیل شده است ، برای کاربران اپل آسان است که فراموش کنند موفقیت گاهی متوسط ، به جای موفقیت داخلی برای همه گرفتار.
ممکن است دو بخش سخت افزاری وجود داشته باشد که در آن اپل تولید کننده غالب محصولات است – یعنی طبق برآوردهای بازار ، این شرکت معتقد است که بیش از 50٪ فروش را کنترل می کند. ارقام غیر رسمی فروش حاکی از آن است که iPad دارای فضای تبلت است و سهم جهانی آن 50 درصد یا بیشتر است ، در حالی که گفته می شود اپل واچ محبوب ترین ساعت هوشمند جهان است.
فقط iPad و Apple Watch – همین. تقریباً در هر فضای دیگر – تلفن های هوشمند ، رایانه ها ، اسپیکرهای هوشمند ، رسیورهای جریان دار – اپل سهم مناسبی از بازار را در اختیار دارد ، اما از نظر فروش یا تعداد کاربران ، بازیکن اصلی نیست.
حتی در بازار هدفون ، که AirPods محبوب ترین هدفون کاملاً بی سیم هستند ، باید در یک زیرمجموعه فرو بروید تا راهی پیدا کنید که ادعا کند اپل این دسته را هدایت می کند. استدلال در مورد اینکه “اپل” بر بازار هدفون “مسلط” است مانند این خواهد بود که Subway بیش از نیمی از تجارت ساندویچ را در اختیار دارد – شما مجبورید که عمدا از هر نوع ظرافت ، رستوران و بداگای موجود در کره زمین چشم پوشی کنید.
به هر حال ، بسیار خوب است که اپل مخالفت را در این دسته از کالاها به دو دلیل اساسی تقلیل نمی دهد: مقررات و رقابت.
خواهید دید که من تاکنون فقط در مورد موفقیت اپل در فروش سخت افزار صحبت کردم. در مورد نرم افزار و خدمات چطور؟ می توان ثابت کرد که فروشگاه App اپل که سودآورترین ویترین نرم افزارهای موبایل است ، انحصار ناعادلانه ای است.
این مطمئناً بحثی است که Epic Games در پرونده فعلی Fortnite خود با اپل مطرح کرده است.
با این حال ، همه چیز خیلی ساده نیست. با App Store ، کمی کردن اصطلاح “سهم بازار” دشوارتر است ، مخصوصاً اگر شخص App Store را با فروش نرم افزارهای دیجیتال خارج از Android مقایسه کند.
بله ، App Store به طور معمول درآمد فروشگاه Google Play را با مشکل روبرو می کند زیرا تعداد بیشتری از کاربران آیفون و آیپد مایل به پرداخت هزینه نرم افزار و اشتراک هستند تا Android. اما فروش نرم افزارهای دیجیتال بسیار بیشتر از App Store و Google Play Store است.
Steam ، ویترین بازی های دیجیتال برای ویندوز ، مک و حتی رایانه های لینوکس را در نظر بگیرید. Steam برای توسعه دهنده Half-Life Valve یک گاو پولی مطلق است ، تا حدی که Valve حضور خود را در تجارت بازی به طور قابل توجهی کاهش داده است. بدیهی است که Steam نوعی رقابت در فروشگاه App است.
منتقدان خاطرنشان می کنند که Steam نمی تواند (حداقل مستقیماً) در iPhone یا iPad کار کند ، بنابراین این مقایسه عادلانه ای نیست. شاید پس شما باید به Microsoft Office 365 یا Adobe Creative Cloud فکر کنید. Salesforce یا HubSpot چطور؟ آیا تاکنون نام Quickbooks ، Square ، Docusign یا Okta را شنیده اید؟ اینها نرم افزارها و سیستم عامل های اساسی و گران قیمت هستند که نه تنها دسترسی به آنها را از طریق برنامه های اختصاصی آیفون و آیپد در فروشگاه App فراهم می کنند ، بلکه به مشاغل و مشتریان امکان می دهد تا از فروشگاه App به طور کامل دور بزنند و 15-30 درصد تخفیف را برای اپل رد کنند.
و سپس Netflix ، سرویس پخش ویدئو با بیش از 200 میلیون مشترک پرداخت دارد. البته اپل با پیشنهاد + TV Apple خودش با Netflix رقابت می کند.
اما نت فلیکس همچنین اجازه نداد که اپل تعداد مشترکان خود را با اجازه ندادن کسی برای ثبت نام در برنامه Netflix ، کاهش دهد. در عوض ، کاربران باید برای عضویت به وب سایت Netflix مراجعه کنند و سپس می توانند اعتبارنامه خود را در برنامه دسترسی به سرویس وارد کنند.
انحصار در نظر گرفتن فروشگاه App اپل مانند این است که بگویید World Wrestling Entertainment به دلیل عدم رقابت واقعی در کشتی حرفه ای باید توسط دولت تقسیم شود. با نادیده گرفتن کاملاً سایر گزینه های سرگرمی ، ژانرها و فرصت ها می توانید به این نتیجه برسید.
یک استثنا obvious واضح وجود دارد: کتاب های الکترونیکی. در سال 2013 ، وزارت دادگستری ایالات متحده با تمام خرد بی حد و حصر خود ، به طرز غیرقابل توجیهی اظهار داشت که اپل با ناشران کتاب برای افزایش قیمت کتاب های دیجیتال به توافق رسیده است.
از دیدگاه DOJ ، مصرف کنندگان برای آخرین تریلر “دن براون” چند دلار بیشتر می پردازند و این چیز بدی بود. این در حالی است که Amazon Kindle و نه Apple Books – بازیگر غالب در بازار کتاب های الکترونیکی بود – و هنوز هم باقی مانده است.
در سال 2014 ، اپل با پرداخت 450 میلیون دلار برای حل و فصل دعوی تعیین قیمت کتاب های الکترونیکی موافقت کرد.
مقامات دولتی این معامله را سود بزرگی برای مصرف کنندگان خواندند که اکنون می توانند به جای پرداخت 15 دلار ، 12 دلار برای کتاب الکترونیکی پرداخت کنند. این واقعیت را به طور کامل نادیده می گیرد که اکثر مصرف کنندگان این کتاب های الکترونیکی را در مورد سخت افزار آمازون می خوانند ، که بخشی از آن از طریق تبلیغات آزار دهنده و ردیابی تهاجمی مصرف کننده یارانه دریافت می شود.
تلاش نادرست DOJ برای محافظت از مصرف کنندگان به عنوان یک شات شناخته شده است ، و به شرکت های بزرگی مانند اپل هشدار داده است که آنها فقط قادر نخواهند بود به بازار جدید راه پیدا کنند و هر کاری را که می خواهند انجام دهند.
باز هم به همین دلیل است که اپل خوش شانس است که رقابت می کند ، اما در بسیاری از بخشهای مختلف کنترل ندارد. اگر آیفون 70٪ از کل فروش تلفن های هوشمند در ایالات متحده را تشکیل می داد ، سقوط App Store با Epic در حال حاضر یک نتیجه گیری از پیش تعیین شده است ، به جای یک بحث با نتیجه نامشخص.
رقابت نوآوری به همراه دارد
iPad و Apple Watch خیلی جلوتر از رقابت هستند که بسیار شگفت انگیز است. بسیاری از کاربران اندروید برای توانایی اتصال Apple Watch به تلفن خود می جنگند ، در حالی که iPad معمولاً حتی برای کاربران رایانه های شخصی Windows رایانه لوحی ترجیحی است.
اپل البته ساکن نیست. آیپد پرو 12.9 اینچی جدید دارای یک نمایشگر خیره کننده مینی LED Liquid Retina XDR است که رقابت را به اوج می رساند.
اما بررسی های اولیه تبلت های نسل بعدی ، iPadOS را به دلیل راکد بودن و عدم استفاده کامل از سخت افزار مورد انتقاد قرار داد. بسیاری از کارشناسان متذکر می شوند که علی رغم اینکه iPad Pro جدید دو برابر سریعتر از مدل قبلی خود است ، اما این پیشرفت ها محسوس نیستند ، زیرا نرم افزار و سیستم عامل برای استفاده از قدرت پردازش جدید به روز نشده اند.
اپل واچ به طور معمول به عنوان تنها بهترین ساعت هوشمند روی کره زمین ذکر می شود ، اما در سال های اخیر شاهد بروزرسانی های تدریجی مانند نمایشگر مداوم یا حسگر اکسیژن خون هستیم. بدون مراجعه به برنامه ها و تنظیمات ، اکثر کاربران تشخیص تفاوت بین سه نسل گذشته Apple Watch دشوار است.
در همین حال ، Mac به لطف تراشه M1 اپل در بزرگترین تحول خود در تاریخ تقریبا 40 ساله این پلتفرم قرار دارد. Mac تقریباً 5.8٪ از کل بازار رایانه را در اختیار دارد و پس از Lenovo ، HP و D در رتبه چهارم قرار دارد.
آیفون با جهش و کران به رشد خود ادامه می دهد ، فاکتور فرم کاملاً جدیدی با آیفون 12 در سال 2020 ، بهترین دوربین دوربین در کلاس و دامنه گسترده ای که اکنون شامل چهار مدل مختلف است. آخرین داده های Counterpoint نشان می دهد که فروش آیفون اپل تنها 17 درصد از بازار جهانی تلفن های هوشمند را تشکیل می دهد و پس از 22 درصد سامسونگ در رتبه دوم قرار دارد.
البته این فرضیه که تنها کارایی بازار عامل اصلی نوآوری است ، اشتباه است – فقط به Apple TV نگاه کنید ، جایی که اپل از پایین توسط میله های جریان و از انتهای بالا توسط کنسول های بازی گران قیمت تحت فشار قرار می گیرد. به جای نوآوری تهاجمی ، اپل راضی است که با رمزگشای خود یک رویکرد پایدار را اتخاذ کند ، زیرا مهمترین تغییر در مدل جدید ، کنترل از راه دور از نو طراحی شده است.
اما در مورد آن فکر کنید: اگر Apple TV به نوعی محبوب ترین سخت افزار پخش جریانی کره زمین است ، تمدیدهای مداوم اپل در مورد “آزمایشی رایگان” برای سرویس پخش جریانی + Apple TV احتمالاً توجه تنظیم کننده های ضد انحصاری را به خود جلب می کند که پس از این می توانند متهم شوند این شرکت با استفاده از موقعیت غالب خود در بازار برای آسیب رساندن به رقبا مانند Netflix ، Disney + و Amazon Prime.
از این گذشته ، این اتفاق قبلاً در مورد iPad و کتابهای الکترونیکی رخ داده است.
به عنوان یک بازیگر بزرگ در فضا ، اما بسیار کمتر از سهم بازار مسلط ، به اپل توانایی نوآوری و رقابت را می دهد.
اگرچه یکی از بزرگترین و موفقترین شرکتهای روی زمین است ، اما اپل در بهترین حالت خود قرار دارد که یک خارجی تند باشد ، رقابت را تضعیف کرده و قراردادها و انتظارات را به گوش آنها تبدیل کند. این نوع ذهنیت در برابر استقرار ، تجدید نظر در قوانین نه تنها به این شرکت اجازه می دهد تا بهترین محصولات دنیا را بسازد ، بلکه به مدیریت نظرات بی دریغ مصرف کنندگان نیز کمک می کند.
برای بسیاری از این طرفداران ، طبیعی است که ریشه در اپل داشته باشد ، می خواهد این شرکت صاحب فضا شود و رقابت را از بین ببرد. اما این یک ورزش حرفه ای نیست و شما سعی نمی کنید با ضربه ای تیم شهر خود را بدست آورید.
خود اپل در صورت رقابت ، محصولات بهتری تولید می کند. این ، به نوبه خود ، باعث می شود تا مسابقه تلاش بیشتری برای جستجوی نسخه های اپل که چرخه را از نو آغاز می کند ، انجام دهد.
اپل در نهایت با عدم سلطه برنده می شود – همانطور که طرفداران اپل.
[ad_2]